Training slangen hanteren / Snake handling course

Slangen. Daar heb je er hier in Zuid-Afrika erg veel van. Veel slangen beschikken over gif en moeten daarom als (zeer) gevaarlijk worden behandeld. Enkele voorbeelden hiervan zijn de beruchte zwarte mamba en de pofadder. Daarnaast komen hier ook wurgslangen voor, zoals de rotspython.

Als er ergens een slang wordt gezien (bijv. in een tent of badkamer), ben jij als gids vaak degene die erbij wordt geroepen om het te verwijderen. Het is daarom erg handig dat je slangen kan identificeren en dat je weet op welke manier je met ze om moet gaan. Het leek mij en een aantal andere studenten daarom zowel verstandig als leuk om een training in het hanteren van slangen te volgen.

Tijdens de training hebben we geleerd hoe we met enkele voorkomende slangen moeten hanteren, zoals de rotspython, zwarthalscobra, zwarte mamba, boomslang en pofadder. Verschillende keren werd er een slang ergens geplaatst (bijv. in een kamer of een boom) en vervolgens moesten wij met speciale hulpmiddelen de slang vastpakken en in een emmer of container stoppen. In onderstaande foto ben ik bezig om een zwarte mamba te hanteren. Dit was het meest spannende moment dat ik hier sinds mijn aankomst in Zuid-Afrika heb beleefd. Mijn hartslag moet ergens in de buurt van de 200 hebben gelegen. Maar ik ben erg blij dat ik het gedaan heb. Als ik nu een slang tegenkom, weet ik beter hoe ik er mee om moet gaan.

Een zwarte mamba hanteren / Handling a black mamba
Snakes. There are a lot of them here in South Africa. Many snakes are venomous and, therefore, need to be treated as (very) dangerous. Some examples of these are the notorious Black Mamba and the Puff Adder. Furthermore, constrictors can also be found here, like the African Python.

If a snake is seen somewhere (e.g. in a tent or a bathroom), you're usually the one that's called to remove it. It's therefore very useful that you can identify snakes and that you know how to handle them. Because of this, me and some other students thought it would be both smart and fun to do a snake handling course.

During the course, we learned how to handle several common snakes, like the African Python, Snouted Cobra, Black Mamba, Boomslang and Puff Adder. Each time, a snake was placed somewhere (e.g. in a room or a tree) and then we had to use special tools to catch the snake and place it in a bucket or container. In the picture above, I'm busy handling a Black Mamba. This was the most exciting moment that I've had here since my arrival in South Africa. My heart rate must have been somewhere around 200 beats per minute. But I'm really glad I've done it. If I run into a snake now, I'll know better how to handle it.

Reacties