De plannen zijn veranderd / Change of plans

Begin januari ben ik voor een jaar naar Zuid-Afrika vertrokken. Het plan was om het eerste half jaar een opleiding tot gids te volgen, om vervolgens tijdens het tweede half jaar ergens stage te lopen. De plannen zijn inmiddels veranderd. Na aardig wat wikken en wegen, heb ik afgelopen week besloten om geen stage te doen. Dat betekent dat ik na de opleiding terug naar Nederland kom, op 17 juni om precies te zijn.

De reden dat ik eerder terug kom is niet omdat ik het hier niet naar mijn zin heb. De eerste drie maanden zijn erg goed bevallen: de opleiding gaat goed, ik behaal mooie resultaten en geniet nog steeds elke dag van de vele game drives en alle nieuwe dingen die ik hier ervaar en leer.

Waarom dan wel? In de afgelopen weken ben ik er langzaamaan achter gekomen dat ik mezelf om verschillende redenen niet in Zuid-Afrika zie werken en leven. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik liever af en toe een maand ergens vrijwilliger ben dan ergens vast als gids of onderzoeker te werken. En tot slot mis ik Nederland, mijn familie en mijn vrienden ook wel een beetje.

De laatste twee maanden van de opleiding staan grotendeels in het teken van twee toetsen: een afsluitende theorie- en praktijktoets. Ondanks mijn beslissing om terug naar Nederland te gaan, ben ik nog steeds zeer gemotiveerd om beide toetsen met succes af te sluiten. Maar daarna is het klaar. Daarna ga ik terug naar Nederland en ga ik me beraden over de volgende stap in mijn leven.

-------------------------------------------------------------------

At the beginning of January, I left for South Africa. The plan was to stay there for a year: do a course during the first half year, and a placement during the second half year. This plan has recently changed. After careful consideration, I have decided not to do the placement. This means that I will go back to the Netherlands after the course, on 17 June to be precise.

The reason that I'm coming back earlier is not because I'm not enjoying myself. The first three months have been great: the course is going really well, I'm getting really nice results and I'm still thoroughly enjoying going on game drives and learning and experiencing new things.

Then why? In the last couple of weeks, I've slowly come to realise that for several reasons I do not see myself living and working in South Africa. Furthermore, I have the feeling that I prefer to be a volunteer every now and then instead of having a fulltime job as guide or researcher. And finally, I also miss the Netherlands, my family and my friends.

The last two months of the course will revolve mainly about two tests: the final theory exam and the practical assignment. Despite my decision to go back to the Netherlands, I'm highly motivated to complete both tests successfully. But after that I'm done. After that, I'll go back to the Netherlands and start thinking about the next step in my life.

Reacties

  1. Goed om bij jezelf te rade te gaan of dit echt is wat je wilt blijven doen. Uit je verhalen op te maken , geniet je van alles wat je leert ,ontdekt en meemaakt maar als je gevoel uiteindelijk iets anders zegt, is het goed om het roer toch weer om te gooien. Heel veel succes nog de komende maanden, we zien je weer bij Marieke en Jeroen! Liefs Dini

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dappere beslissing Bas.
    Nog veel genieten de laatste dagen. En vooral met je vader en moeder zometeen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het heeft je nu al zo ongelooflijk ver gebracht Bas. Realiseer je dat niet iedereen in jouw schoenen durft te staan? Een baan opzeggen, een huis verkopen, (tijdelijk) afstand nemen van jouw spullen. Jij hebt vorig jaar de beslissing genomen en begin dit jaar de grote stap gezet. Weg zekerheid, Zuid Afrika hier ben ik dan! Een nieuwe toekomst tegemoet gaan. Je vol storten op jouw passie: de natuur, Zuid Afrika, vrijwilligerswerk, dieren, etc. Je leert zo veel en dat zal je blijven doen. Je hebt niet alleen uit de boeken veel geleerd. Ik denk dat jij jezelf nog meer hebt leren kennen. Zoals Nelson Mandela zegt: "I never lose, I either win or learn". Lieve Bas, welke stap je ook zet, het zal een stap zijn dat wel overwogen is. En jouw toekomst staat nu open....laat de 'cadeautjes' maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten