4x4 cursus

Morgen staan er weer drie toetsen (geologie, weer en klimaat en astronomie) op het programma, dus het hele weekend staat weer in het teken van leren. Maar het is ook alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste bericht op mijn blog en daarom maak ik even kort tijd om jullie te informeren over wat ik vorige week heb gedaan.

4x4 cursus
Hier in de bush rijden we over onverharde wegen en paden waar we geregeld obstakels zoals mul zand, een modderpoel, rotsen en takken tegen komen. Deze wegen en paden zijn eigenlijk nooit vlak; tijdens een rit vind je geregeld steile hellingen en afdalingen op je pad. Dit soort terrein kan alleen met vierwielaangedreven voertuigen bereden worden. Tijdens de 4x4 cursus die we afgelopen week hebben gehad, hebben we geleerd hoe we dat het beste kunnen doen.

De cursus begon met een dag vol theorie. We hebben o.a. geleerd hoe vierwielaandrijving werkt, welke onderdelen er op een 4x4 voertuig zitten, wat je moet doen als je obstakels tegen komt, etc. De dag erna gingen we de bush in om de theorie in de praktijk te brengen. We hebben geleerd hoe je op een veilige en comfortabele manier steil omhoog en omlaag kan rijden en wat je moet doen als je voertuig tijdens een helling of afdaling af slaat. Daarnaast hebben we ook geleerd hoe we een voertuig dat in zand/modder vast is komen te zitten daar met een ander voertuig uit kunnen halen.

Op vrijdag hebben we de 4x4 cursus afgesloten met een theorie- en praktijktoets. Vlak voor de praktijktoets begon het hard te regenen, maar de toets is gewoon door gegaan. De natte ondergrond maakte het iets lastiger om het voertuig op de steile helling en afdaling onder controle te houden, maar we het is ons allemaal gelukt. Ook de theorietoets is door iedereen goed gemaakt en daardoor hebben we er allemaal weer een nieuw certificaat bij.

Reacties

  1. Knap werk, Bas. Ik weet nu ook bij wie ik terecht kan bij pech.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes morgen bij de toetsen. We hebben vertrouwen in je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft in ieder geval niet zorgen te maken om de laatste emissieverslagen binnen te halen :-) Ik ga er wel vanuit dat de toets over Klimaat gehaald wordt natuurlijk !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten