Animallucination

Sinds een aantal weken heb ik last van mijn ogen. Ik zie steeds dieren die er eigenlijk helemaal niet zijn. Het gebeurt vooral tijdens game drives, maar ook in het Kruger National Park heb ik er last van. Waar ik een leeuw in de bosjes denk te zien, is enkel een hoop zand te vinden. Wat volgens mij een neushoorn moet zijn, is in werkelijkheid een grote, grijze rots. En waar ik in een boom de staart van een luipaard zie, is enkel een tak zichtbaar.

Als gids is het op zich wel handig om alleen de dieren te zien die er daadwerkelijk zijn en daarom ben ik gisteren naar de dokter geweest. Na een uitgebreid onderzoek kreeg ik te horen dat ik aan animallucination lijd. Dit is een op zich onschuldige aandoening waarbij je hersenen natuurlijke elementen zoals zand, rotsen en takken tot dieren omvormen. Volgens de dokter komt deze aandoening wel vaker voor bij mensen die het liefst de hele dag naar dieren willen kijken, maar al een tijdje geen enkel dier hebben gezien.

Ik heb de dokter gevraagd wat ik kan doen om van deze aandoening af te komen. Hij gaf aan dat de opties heel beperkt zijn. Er zijn bijvoorbeeld geen medicijnen die ik kan in nemen. Eigenlijk het enige wat ik kan doen, is vaker de bush in gaan om naar dieren te kijken. Mijn hersenen kunnen dan  leren hoe ze dieren makkelijker van natuurlijke elementen kunnen onderscheiden. Wie ben ik om hier tegenin te gaan?!


For some weeks now, I'm having problems with my eyes. I'm constantly seeing animals that aren't really there. It happens especially during game drives, but I've also noticed it when I'm in the Kruger National Park. Where I see a lion in the bushes, can only a pile of sand be found. What I believe to be a rhino, is in reality a big, grey rock. And where I see the tail of a leopard in a tree, can only a branch be seen.

As a guide it's kind of useful to only see animals which are actually there and that's why I went to the doctor yesterday. After a thorough examination, I was told that I suffer from animallucination. This is a harmless condition in itself whereby your brain transforms natural elements like sand, rocks and branches into animals. According to the doctor, this condition is quite common in people that want to to watch animals whole day long and haven't seen any animals for a while.

I've asked the doctor what I can do to get rid of this condition. He told me my options are quite limited. There are for example no medicine that I can take. The only thing that I can really do, is to go to the bush more often to look at animals. My brain will then be able to learn how to distinguish animals from natural elements more easily. Now, who am I to argue with that?!

Reacties

  1. Leuk geschreven Bas! Ik hoop dat je snel wel het onderscheid kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Dini. Ik ben de afgelopen dagen veel in de bush geweest en het gaat inmiddels al wat beter. 😉

      Verwijderen

Een reactie posten